EET pro malé živnostníky – koho se týká, od kdy platí?


Od 1. prosince začíná platit EET, co to znamená a jak se s ní vypořádat?

Zákon o elektronické evidenci tržeb (neboli EET) byl přijat a pro mnohé podnikatele, tak začalo období shánění registračních pokladen, které jsou vhodné pro elektronickou evidenci.

Cílem tohoto opatření je elektronicky evidovat veškeré tržby, ať už jde o platbu v hotovosti, kartou, šekem, směnkou nebo jiným způsobem.

Ministr financí je přesvědčen, že elektronická evidence tržeb by neměla být strašákem, ale nástrojem pro narovnání konkurenčního podnikatelského prostředí.

EET pro malé živnostníky

EET pro malé živnostníky – harmonogram

Jaký je princip EET a jak to má vlastně fungovat?

Každá platba bude prostřednictvím registračních pokladen odeslána na finanční správu a obratem jí bude přidělen unikátní číselný kód, který zákazník najde i na své účtence. Podstatou fungování celého procesu je on-line připojení daného zařízení (pokladna, PC, mobilní telefon nebo tablet) a propojení s finanční správou.

Logickou otázkou může být: Co se stane v případě výpadku internetu? Naštěstí některé registrační pokladny a pokladní systémy pracují i v režimu off-line a posléze, po opětovném připojení k internetu, odesílají finanční správě informace o platbách zpětně. Zákon toto umožňuje, vše je nutné odeslat nejpozději do 48 hodin.

Co když daný podnikatel nemá vůbec možnost připojení k internetu? V daném případě je zapotřebí požádat si o výjimku z povinnosti online evidence.

dtk-930x180-mobilnii.png

Co je zapotřebí pro zavedení evidence tržeb v naší provozovně?

V první řadě potřebujeme elektronické zařízení, nemusí se jednat pouze o pokladnu, ale pokud podnikáte v malém, bude bohatě stačit chytrý telefon či tablet. Za druhé je zapotřebí si do daného zařízení nainstalovat software, neboli pokladní aplikaci, umožňující evidování tržeb. A za třetí pochopitelně připojení k internetu.

Koho se bude EET týkat?

EET se týká malých i velkých živnostníků (všech fyzických i právnických osob), které podnikají a platí daně na území České republiky, a zároveň, jak už bylo výše uvedeno každého, kdo přijímá platby v hotovosti, stravenky, poukázky, slevové kupony apod.

Koho se EET netýká?

  • příjmů z nájmů
  • z příležitostného prodeje přebytků ze zahrádky
  • státních příjmů a příspěvkových organizací
  • České národní banky
  • spořitelen, pojišťoven i bank penzijních a investičních fondů
  • veřejných toalet
  • a dalších (Kompletní přehled naleznete na: http://www.etrzby.cz/cs/kdo-a-jake-trzby-eviduje )

Od kdy bude EET? Harmonogram EET.

Spuštění EET je plánováno na první prosincový den. Ovšem se zatím dotkne jen části podnikatelů. Jak půjdou postupně „vlny“ začleňování do EET všech podnikatelů?

  • Od 1. listopadu 2016 běží zkušební provoz EET, kterého se mohou podnikatelé dobrovolně zúčastnit a „vše si tak s předstihem osahat“
  • Od 1. prosince 2016 začíná EET platit pro podnikatele pracující v pohostinství, stravovacích a ubytovacích službách
  • Od 1. března 2017 začne platit EET i pro velkoobchod a maloobchod
  • Od 1. března 2018 se připojí i podnikatelé ostatních činností, i třeba svobodných povolání (lékaři, právníci, účetní), doprava či zemědělství
  • Od 1. června 2018 budou začleněna i řemesla a výrobní činnosti

Ať už se vás elektronická evidence tržeb začne týkat od letošního prosince nebo až v příštích dvou letech – přejeme vám hladké začlenění se do nového systému a úspěšné podnikání.

Sdílejte článek s přáteli


EET pro malé živnostníky – koho se týká, od kdy platí?

Napsat komentář

Vaše emailová adresa nebude zveřejněna.